SEO’da site içi faktörler ve site dışı faktörler vardır. Site içi (On-Page) SEO faktörleri, web sitenizin daha iyi arama sıralamaları için optimize edebileceğiniz yönleridir. Teknik kurulumunuz, içeriğiniz ve sitenizin ne kadar kullanıcı dostu olduğu gibi şeyleri iyileştirmekle ilgilidir. Bu yazıda, site içi SEO hakkında her şeyi ve site dışı SEO’dan nasıl farklı olduğunu açıklayacağım ve daha iyi sıralama elde etmenize yardımcı olabilecek bazı site içi optimizasyonlardan bahsedeceğim.
Site içi ve site dışı SEO: Aralarındaki fark nedir?
Birçok SEO stratejisi, arama motorlarında mümkün olduğunca üst sıralarda yer almaya odaklanır. Bunu yapmak için hepimiz Google’ın algoritmasının ve insanların seveceği bir web sitesi tasarlamaya ve geliştirmeye çalışıyoruz. SEO aslında temelde bununla ilgilidir. Google’ın algoritmasındaki faktörler, web sitenizin sıralamasını belirleyecek genel iki kategoriye ayrılır: Site içi (On-Page) ve Site dışı (Off-Page) SEO.
Site içi SEO faktörlerinin tümü web sitenizdeki unsurlarla ilgilidir. Örneğin, E-E-A-T’nizi geliştirmek için üzerinde çalıştığınız şeyler de bu kategoriye girer. En önemli site içi SEO faktörlerinden bazıları şunlardır.
- Sitenizin kurulumu ve teknik özellikleri, özellikle site hızı
- İçeriğinizin kalitesi ve anahtar kelime kullanımı
- Resimler ve videolar gibi ek medyayı nasıl kullanıyorsunuz?
- Site yapınız ve iç bağlantılarınız
- Yapılandırılmış veri ve arama görünümü
- URL yapınız
- Kullanıcı deneyimi
Site dışı (Off-Page) SEO, web sitenizin dışında, internetin geri kalanında sizinle ilgili ne olduğunu inceleyen bir şeydir. Bu, diğer sitelerin sizden bahsetmesi, sizinle bağlantı kurması gibi şeylerdir. Bazı Site dışı SEO faktörleri şunları içerir:
- Diğer web sitelerinden sitenize yönlendiren ilgili bağlantılar
- Sosyal medya etkinliği
- İşletme ve harita listeleri
- Dış pazarlama faaliyetleri
Site içi SEO’nun Önemi
Site içi SEO, SEO’nun üzerinde kontrol sahibi olduğunuz tüm unsurlarından oluşur. Bir web sitesine sahipseniz, teknik sorunları ve içeriğinizin kalitesini kontrol edebilirsiniz. Kendi elinizde olduğu için tüm bu faktörlerin üstesinden gelebilmeniz gerektiğine inanıyoruz. Unutmayın: Mükemmel bir web sitesi oluşturursanız, sıralamaya girmeye başlayacaktır.
Site içi SEO’ya odaklanmak, site dışı SEO stratejinizin başarılı olma şansını da artıracaktır. Berbat bir siteyle link oluşturmak çok zordur. Kimse kötü yazılmış makalelere veya düzgün çalışmayan sitelere bağlantı vermek istemez.
Site içi (On-Page) SEO faktörleri nasıl optimize edilir?
1. Arama motorlarının sitenizi tarayabildiğinden ve dizine ekleyebildiğinden emin olun
Taranabilirlik ve dizine ekleme konularına aşina değilseniz, işte size bunun ne olduğu ve Google ile ne ilgisi olduğu hakkında kısa bir açıklama. Sayfanızı arama sonuçlarında göstermek için öncelikle Google’ın o sayfadan haberdar olması gerekir. Sayfanın Google tarafından dizine eklenmiş olması, yani bu sayfanın dizinlerinde depolanmış olması gerekir. Bunun mümkün olabilmesi için, Google’ın gönderinizi veya tüm sitenizi dizine eklemesini engellemediğinizden emin olmalısınız. Bu nedenle, bunu istemeden yapıp yapmadığınızı kontrol edin (bunun hala olduğunu görüyoruz) ve sitenizin dizine eklendiğinden emin olun.
Bu teknik olarak bir sıralama faktörü olmasa da, sitenizin arama sonuçlarına girmesi bunu gerektirdiğinden buraya dahil edilmesi gerektiğini düşündüm.
2. Sağlam anahtar kelime araştırmasına dayalı kaliteli içerik oluşturun
Sizce insanlar sitenizi neden ziyaret ediyor? Büyük olasılıkla aradıkları bilgileri içerdiği için. Bu nedenle, onların ihtiyaçlarını karşılayan içerikler yazmak çok önemlidir. Google gibi arama motorları da metninizi okur. Belirli bir arama terimi için hangi sitenin en üst sırada yer aldığı, öncelikle bir web sitesinin içeriğine dayanır. Bu nedenle içeriğiniz bilgilendirici, okunması kolay ve hedef kitlenizin kullandığı doğru anahtar kelimelere odaklanmış olmalıdır.
Kaliteli içerik oluşturmanın yanı sıra, düşük kaliteli sayfaları kaldırmalı veya düzeltmelisiniz. İnce içerik olarak adlandırılan sayfalar SEO’nuza zarar verebilir. Bu sayfaları bulmak için zaman ayırın ve içeriğinizi iyi durumda tutmak için ara sıra onlarla bir şeyler yapın.
Yüksek kaliteli içerik yazma hakkında bilgi edinmek için SEO metin yazarlığına göz atın veya SEO metin yazarlığı eğitim kurslarına katılabilirsiniz.
3. Site hızınızı artırın
Önemli bir sayfa içi sıralama faktörü de site hızıdır. Kullanıcılar sayfaların yüklenmesini beklemek istemez, bu nedenle Google hızlı yüklenen siteleri daha üst sıralarda gösterir. Sitenizin ne kadar hızlı (veya yavaş) olduğundan emin değilseniz Google Search Console’daki raporu kullanarak Core Web Vital puanlarınızı kontrol edin. Bu yararlı araç, site hızınızın iyileştirilebileceği alanları göstererek ne üzerinde çalışmanız gerektiğini bilmenizi sağlar.
Teknoloji konusunda bilgiliyseniz muhtemelen bunu kendi başınıza halledebilirsiniz. Nereden başlayacağınızdan emin değilseniz Teknik SEO eğitimleri size yardımcı olabilir.
4. Site yapınızı ve iç bağlantılarınızı doğru yapın
İyi bir site yapısı Google’ın (ve kullanıcıların) sitenizi anlamasına ve içeriğinizde gezinmesine yardımcı olur. Ve bu site yapısını oluşturmak söz konusu olduğunda, bunu yapmanın yolu iç bağlantılardır. Öncelikle, en önemli içeriğinize çok sayıda dahili bağlantı yönlendirmelisiniz. Bu sayfalara köşe taşı içeriği diyoruz. İkinci olarak, çok fazla (varsa) iç bağlantı almayan sayfaları düzenlemelisiniz. Bu sayfalar bizim öksüz içerik olarak adlandırdığımız sayfalardır. Bu sayfaları iyileştirmeye ve onlara işaret eden daha fazla iç bağlantı eklemeye veya tamamen kaldırmaya karar vermeniz en iyisi olacaktır.
5. Görsel ve videolarınızı optimize edin
Sitenizi çekici kılmak için sitenize görseller ve belki de bazı videolar eklemek isteyeceksiniz. Bunu yanlış yapmak SEO’nuza zarar verebilir, ancak doğru yapmak bazı SEO avantajları sağlar.
Yüksek kaliteli görseller genellikle sitenizi yavaşlatabilecek büyük dosyalardır ve bu bir sorundur. Daha küçük resim dosyaları kullanmak ve bunlara açıklayıcı adlar, başlıklar ve alt etiketler vermek SEO’nuzu destekleyecektir. Ayrıca, ek faydaları da vardır. Birincisi, sitenizi daha erişilebilir hale getirirsiniz, böylece daha geniş bir kitleye yardımcı olursunuz. Bir diğer faydası da görsellerinizin Google Görsel arama sonuçlarında sıralanma şansı elde etmenizdir. Bu konular hakkında daha fazla bilgiyi görsel SEO’su ve alt etiketler hakkındaki yazılarımızda bulabilirsiniz.
Sitenize video eklemek görsellerden biraz daha karmaşıktır. Ve videolarınızı Google’da (veya YouTube’da) sıralamak kendi zorluklarıyla birlikte gelir. Bu alanda optimizasyon hakkında daha fazla bilgi edinmek isterseniz, video SEO hakkında harika bir yazı dizimiz var. Videolarınızın sıralamaya girmesi konusunda ciddiyseniz, özel bir Yoast Video SEO eklentisi de var.
6. İkna edici bir arama görünümü oluşturun
Sitenizin arama sonuçlarında nasıl göründüğü SEO için hayati önem taşır. Arama sonuçları sitenizin bir parçası olmasa da, arama görünümünüzü optimize etmek için yaptığınız şeyler sitenizin bir parçasıdır. Bu nedenle SEO başlıklarını, meta açıklamalarını ve yapılandırılmış verileri sayfa içi SEO’nun bir parçası olarak görüyoruz.
Arama snippet’leriniz için metni optimize etmek oldukça basittir. Yapılandırılmış veri eklemek daha zor olabilir. Bilmekte fayda var. Size yardımcı olacak kontroller ve önizlemeler ile SEO başlıklarınızı ve meta açıklamalarınızı doğru yapmak daha kolay olamazdı.
7. URL’lerinizi SEO dostu hale getirin
İyi hazırlanmış bir URL yapısı sayfa içi SEO’nuza yardımcı olur – web sayfalarınıza iyi bir yol haritası vermek gibidir. Bunu arama motorlarına rehberlik eden ve kullanıcıları içeriğinizi keşfetmeye davet eden dostça bir adres olarak düşünün. SEO dostu URL’ler oluşturmak, insanların ve arama motorlarının sayfanızın ne hakkında olduğunu anlamasını kolaylaştırır. Net bir tabela sağladıkları için ilgili anahtar kelimeleri içeren kısa ve açıklayıcı URL’leri tercih edin. Temiz ve düzenli bir URL yapısı navigasyonu geliştirerek herkesin web sitenizi anlamasını kolaylaştırır. Kısa ve okunabilir tutmayı unutmayın.
8. Mükemmel bir kullanıcı deneyimi tasarlayın
Bahsetmek istediğimiz son şey ise kullanıcı deneyimi. Basitçe söylemek gerekirse, kullanıcıların web sitenizi kolayca anlaması gerekir. İstedikleri şeyi bir çırpıda bulabilmelidirler. Nereye tıklayacaklarını ve sitenizde nasıl gezineceklerini bilmelidirler. Ve siteniz hızlı olmalıdır! Güzel tasarlanmış bir web sitesi güzeldir, ancak öncelikle kullanıcı dostu bir web sitesi oluşturmayı en önemli önceliğiniz haline getirmelisiniz.
Sitenize daha fazla kişi çekmek için SEO ve kullanıcı deneyimini birleştirme hakkında daha fazla bilgi edinmek istiyorsanız, kullanıcı deneyimiyle ilgili diğer makalelerimize göz atmanızı tavsiye ederim.
Sonuç olarak
En önemli sayfa içi SEO faktörlerinden bahsettik. İlk olarak, web sitenizin doğru çalıştığından ve teknik SEO’nuzun yeterli olduğundan emin olun. İkinci olarak, kullanıcı merkezli ve doğru anahtar kelimelere odaklanan içerikler oluşturun. Üçüncü olarak, kullanıcılara ve arama motorlarına web sitenizde yardımcı olmak için sitenizin kullanılabilirliği ve hızı üzerinde çalışın.
Bu faktörlerin hepsi sitenizin bir parçası olduğundan, sayfa içi SEO’nuzun birinci sınıf olmasını sağlamak için bunlar üzerinde çalışabilirsiniz! Bununla birlikte, sayfa dışı SEO üzerinde de çalışmayı unutmayın. Bu faktörler üzerinde tam kontrole sahip olmasanız da, diğer sitelerde de görünürlük sağlamak için biraz çaba gösterebilirsiniz!